Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2010
- 23
- Vallásközi párbeszéd
A hét témája
Hozzászólás a cikkhez
Vallásközi párbeszéd
A pünkösdöt követő kedden különleges alkalomnak adott helyet a gödöllői királyi kastély: dísztermében zajlott az első indonéz–magyar vallásközi párbeszéd. A maradandó élményt nyújtó esemény az Indonéz Köztársaság budapesti nagykövetsége és a Magyarországi Evangélikus Egyház szervezésében, Gödöllő Város Önkormányzata és az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával született meg. Az előadások és a beszélgetések tartalmáról ennek a cikknek a keretében nem feladatom beszámolni, néhány benyomást és továbbgondolkodásra serkentő kérdést viszont megfogalmazhatok.
Pünkösd ünnepe az egymástól távoliak kölcsönös megértéséről, testvérré válásáról szól, de joggal kérdezhetjük, hogy nem volt-e túlzó az a kísérlet, amely ilyen nagy földrajzi és kulturális távolság áthidalására vállalkozott. Nem áltatjuk-e magunkat nagy ívű párbeszédre való képességünkkel akkor, amikor néha közvetlen szomszédainkkal is alig értünk szót, sőt egymás között is akadozik a beszélgetés?
A kérdések jogosak, a meglepő párosításnak viszont egyszerű magyarázata van: Indonézia magyarországi nagykövete, Mangasi Sihombing történetesen evangélikus, aki a Fabiny Tamás püspökkel való kitartó együtt gondolkodás és közös tervezés során elérte, hogy a két ország evangélikus kisebbségeinek kapcsolatán keresztül a két nagyon távoli vallásos kultúra első találkozása megtörténhetett.
A különbségek alig felfoghatók. Indonézia mind területre, mind lélekszámra sokszorosan felülmúlja Magyarországot, de vallási szempontból jóval homogénebb közösség. Lakosságának nyolcvannyolc százaléka az iszlám követője, hat százalékot tesznek ki a protestánsok, három százalékot a katolikusok, a maradékon pedig a buddhizmus, a hinduizmus és a konfucianizmus osztozik.
Magyarország vallási szempontból hagyományosan sokkal megosztottabb, s a pluralizmust fokozza az előrehaladott szekularizáció is, amely Indonéziában még viszonylag új jelenség. Nem könnyű tehát közös problémákat találni, a vallási közösségek indonéziai kapcsolatai mégis felmutatnak néhány olyan lehetőséget, amelyekre jó odafigyelnünk.
Annak ellenére, hogy lakóinak túlnyomó többsége muzulmán, Indonézia – ellentétben számos hasonló ázsiai és afrikai országgal – világi állam. Nem iszlám teokrácia, hanem a kisebbségi vallások szabadságát is biztosító demokrácia. Ez az állam ugyanakkor nem hagyja magukra az egymás mellett élő vallási közösségeket, hanem – az állam és a vallások elválasztása elvének tiszteletben tartása mellett – sokat tesz azért, hogy a többség és a kisebbségek valóban békében élhessenek egymás mellett.
Ez az állami szerepfelfogás a második világháború után született meg, s bizonyára az a felismerés vezette, hogy a hatalmas, sokféle belső konfliktustól feszülő ország nem engedheti meg magának, hogy a vallási különbségek is ellentéteket szüljenek. Ellenkezőleg, a vallások közötti együttműködésnek a köztársaság szilárdságát kell szolgálnia. Az állam pedig nem azzal tesz jó szolgálatot, ha egy közösséget, akár a legnépesebbet, kiváltságokkal halmoz el, s a „stabilitás” érdekében hatalmi szövetséget köt vele, hogy ezzel maga is részévé váljék a vallási ellentéteknek, hanem azzal, ha segíti a vallások közötti együttműködést.
A világi állam nem szólhat bele abba, hogy a vallási közösségek miként viszonyuljanak egymáshoz, de sokat tehet a párbeszéd kultúrájának elmélyítéséért. Elsősorban az oktatáson keresztül érheti el azt is, hogy egészséges kíváncsiság ébredjen fel az iránt, kicsoda a más vallást követő másik, kiben és miben hisz, hogyan gondolkodik, hogyan igyekszik elérni léte legnemesebb céljait.
Ahol emberek találkoznak, egymás szemébe néznek, kérdeznek, és őszinte válaszokat adnak, ott kevésbé valószínű, hogy vallási fanatikusok egymással szembefordíthatják őket, hogy egymás gyilkosai legyenek.
Sajnos nem vagyok járatos az indonéz kultúrában, de el tudom képzelni, hogy van József Attilához fogható költőjük, s az ő nyelvükön is megfogalmazódik, amit mi ebben a formában ismerünk: „Hiába fürösztöd önmagadban, / Csak másban moshatod meg arcodat.” Egy szekularizált kultúra, mint a miénk, ilyen erőteljes költői képekben találja meg a lényegi egymásrautaltságunkra való figyelmeztetést, azt, amit a hangsúlyosan vallásos indonéz kultúra a vallási párbeszéd intézményes támogatása révén igyekszik megszólaltatni. Ha találkozunk velük, rajtuk keresztül újra felfedezhetjük e gyönyörű mondat ősi, vallásos hátterét s azt a roppant erőt, amely eláradhat azokban, akik rá mernek lépni az erőszakot elutasítók és a békét teremtők keskeny útjára.
A szervezők szándéka szerint az első indonéz–magyar vallásközi párbeszédet követni fogja a második. Reméljük, nem várat sokáig magára.
Dr. Csepregi András
::Nyomtatható változat::
|