Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2010
- 23
- Indonéz sokszínűség
A hét témája
Hozzászólás a cikkhez
Indonéz sokszínűség
Beszélgetés az evangélikus dr. Jan Sihar Aritonang egyháztörténésszel
Az indonéz delegáció tagjai közül kitűnt őszinte érdeklődésével dr. Jan Sihar Aritonang evangélikus egyháztörténész. A lelkész végzettségű tudós 2007 óta tölti be a Jakartai Teológiai Szeminárium elnöki posztját.
– Professzor úr élénken tudakozódott a magyarországi viszonyok iránt. Ez az első találkozása hazánkkal?
– Valóban, először járok az Önök országában, de Magyarország neve mindig is kedvesen csengett a fülemnek. Tudtam, hogy élnek itt is szép számmal evangélikusok. A Lutheránus Világszövetség több rendezvényének, köztük az 1984-es nagygyűlésnek Budapest adott otthont.
– Feltételezem, hogy alapvetően az a protestáns szeminárium is evangélikus intézmény, amelynek Ön az elnöke.
– Intézményünk esetében nem szoktuk használni sem az evangélikus, sem a protestáns jelzőt. Bár szemináriumi hallgatóink zöme valóban evangélikus, és én magam is olyan egyházhoz tartozom, amely a Lutheránus Világszövetség tagja, mégis ökumenikus intézménynek tartjuk magunkat. Egyrészt sok gyülekezetünkben – néhány németországi tartomány uniált egyházához hasonlóan – mind a református, mind pedig a lutheri hagyományok fellelhetőek, másrészt vannak katolikus hallgatóink, sőt szabadegyházi közegből, pünkösdi és egyéb evangéliumi közösségekből érkezett fiatalok is. Teológiánkon külön érdekességnek számít, hogy nálunk – Önök talán így mondanák: külsős tagként, megfigyelőként – tanulhatnak muszlim diákok is. Erről mi úgy beszélünk, hogy az „egység lelkét” próbáljuk megteremteni intézményünkben.
– Ennek a nyitottságnak a szép példáiról mi magunk is értesülhettünk a gödöllői konferencián. Elhangzott, hogy Indonéziában vallásszabadság van, s hogy az emberek keresik a megbékélést egymással. Mégis, néha megdöbbentő eseményekről – keresztényüldözésről, terrorakciókról – is hírt adnak a médiumok…
– Mindenütt különbséget kell tenni az elmélet és a gyakorlat között. Amit a törvények szigorúan megszabnak, nem biztos, hogy a társadalom minden rétege számára elfogadott. Kétségtelen, hogy vannak radikális csoportok. Indonéziában árnyalja a képet az is, hogy a szigetvilág régiókra van felosztva. Regionális kormányzás folyik, amelynek keretében egy-egy régió vezetése saját rendelkezéseket alkot, s ezek esetleg kifejezetten hátrányosak egy-egy vallási közösség – igen gyakran a keresztények – tekintetében.
– No de mi lehet e mögött? Elhangzott a konferencián, hogy országuk lakosságának hat százaléka protestáns, és további három százaléka tartozik csupán más valláshoz, felekezethez. A nyolcvannyolc százalékos iszlám többség nem lehetne toleránsabb a kisebbséggel szemben?
– Először is, ez a statisztikai adat ma már nem minden régióra igaz. A keresztények száma növekszik, a mohamedánoké ezzel arányban lassan csökken. Egy-egy régióval kapcsolatban olvastam olyan – nem hivatalos – statisztikát, mely szerint a Krisztus-követők már a lakosság húsz százalékát teszik ki. Ez természetes módon zavarodottságot, félelmet, s van, ahol – sajnálatos módon – haragot vált ki muszlim testvéreinkből.
Bár lényegében mindegyik keresztény felekezet lélekszáma növekszik, de leggyorsabban az evangéliumi közösségek, a karizmatikus csoportok terjeszkednek. És nem véletlenül fogalmaztam így: terjeszkednek. Gyakran kell óvatosságra intenünk szabadegyházi barátainkat. A vallások egymás mellett élése ugyanis roppant érzékeny kérdés, itt nem lehet helye agresszív missziónak. Szomorúak vagyunk, hogy ezek a – főleg amerikai hátterű – közösségek nem vesznek részt a vallások párbeszédében. Ha a másikban nem látjuk meg a testvért, az bizalmatlansághoz, sőt egymástól való rettegéshez vezethet.
A helyzetünket talán jól illusztrálja annak a doktori munkának a címe, amely az utrechti egyetemen jelent meg 2006-ban, egy muszlim tudós, Mujiburrahman tollából: Feeling Threatened – vagyis Megfélemlítve. Tudomásul kell vennünk, hogy pluralista társadalomban élünk, nem csupán Indonéziában, hanem az egész világon. A saját igazságunk, meggyőződésünk mellett csak akkor szabad kiállnunk, ha azt szeretettel tudjuk képviselni, ha a másik emberben meglátjuk Isten kedves teremtményét, ha őszinte odafigyeléssel egymást gazdagítjuk. Így a pluralizmusunk nem ellentétek és feszültség forrása lesz, hanem a sokszínűség hordozója.
B. Pintér Márta
::Nyomtatható változat::
|