EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élõ víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 52 - Német orgonamuzsika

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

Német orgonamuzsika

Pál Diana új CD-je

A 17–18. századi német orgonazene változatos területeire kalauzolja el a hallgatót Pál Diana orgonamûvész karácsonyra megjelent hangfelvételével. A mûvész 2001 óta a békásmegyeri evangélikus templom orgonistája. Hangszerének kitûnõ ismerõjeként a CD-felvételen a német birodalom billentyûszenéjének különbözõ stílusú mûveibõl válogatott. Dietrich Buxtehude és Johann Sebastian Bach liturgikus használatra szánt mûvei a protestáns egyházzenébõl adnak ízelítõt, Johann Pachelbel, Georg Philipp Telemann és Carl Philipp Emanuel Bach szabad kompozícióiban pedig a kor német, itáliai és francia játékstílusát ismerhetjük meg. E zeneszerzõket egyetlen szálként az köti össze, hogy Johann Sebastian Bachot mindegyikükhöz érzékeny kapcsolat fûzte.

A nagy példakép, Dietrich Buxtehude (1637 k.–1707), az északnémet iskola kiemelkedõ képviselõje a lübecki Mária-templom orgonistájaként Bachhal akár sógorságba is kerülhetett volna. Johann Pachelbel még eisenachi szolgálata idején, 1677-ben kötött meleg barátságot a városi muzsikus Ambrosius Bachhal, Johann Sebastian apjával. Mind Buxtehude, mind Pachelbel jelentõs szerepet játszik Bach tanulóéveiben, kettejük csodált mûvészete mintaként szolgált számára, ami nyomon követhetõ a könyvtárából elõkerült egy kisebb és két nagyobb kéziratos billentyûsmuzsika-gyûjteménybõl is. Telemann (1681–1767) Johann Sebastian Bachhal szoros személyes kapcsolatot ápolt, így lett Bach második fiának keresztapja. A keresztfiú – egyben a leghíresebb Bach fiú –, Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788) lépett Telemann örökébe halála után Hamburg öt fõtemplomának zeneigazgatójaként és a Gymnasium Johanneum kántoraként.

Buxtehude mûvei az elõadómûvész kedvenc repertoárdarabjai közé tartoznak. Ez kihallatszik a g-moll prelúdium és fúga (BuxWV 163) finom és pregnáns megszólaltatásából, a szeszélyes futamok és a szigorú imitáció váltakozásának mûvészi kezelésébõl. Az Ein’ feste Burg ist unser Gott (BuxWV 184) lutheránus gyülekezeti ének feldolgozása az elõadó markáns regisztrációjával, az ornamentika tiszta és világos megformálásával lesz egyedivé. Pachelbel (1653–1706) Hexachordum Apollinis címû ciklusa Apolló hathúrú lantját idézõ, billentyûs hangszerre írt világi variációk gyûjteménye. Az Aria quarta tételeinek füzére az orgona változatos hangszín-kombinációi révén válik plasztikussá. Pál Diana az itáliai és francia játékstílust kombináló Pièce d’Orgue (BWV 572) címû Bach-mûnek a Johann Gottfried Walthertõl fennmaradt változatát játszsza, melyet a felvételen különösen áttetszõ színezetû regisztrálással hallhatunk. Bach Weimarban írott darabjai átdolgozásának eredményeképpen született meg a Lipcsei gyûjtemény, mely tizennyolc korálelõjátékot tartalmaz (BWV 651–668). A lemezen az I. gregorián mise Gloria tételébõl német nyelvû korálénekké váló Allein Gott in der Höh’ sei Ehr (BWV 663) G-dúrban írott feldolgozása hallható.

A békásmegyeri evangélikus templom öt éve felavatott Aquincum orgonájának különlegessége s egyben újabb kapcsolódás Bachhoz, hogy hangolásánál egy régi temperatúrát, vagyis hangolási szisztémát vettek alapul, amelyet a német teoretikus és Bach-tanítvány Johann Philipp Kirnberger dolgozott ki. Õ Anna Amália hercegnõnek, Nagy Frigyes porosz király nõvérének volt a tanára, akinek C. P. E. Bach is ajánlotta Szonáták (Wq 70) címû kötetét. A kora klasszikára jellemzõ „tutti” és „szóló” karakterek váltakozása finom eleganciával szólal meg a mûvész elõadásában. Telemann Fantáziáiból hármat hallhatunk a lemezen. E könnyed hangvételû, invenciózus mûvek Bach kétszólamú invencióival rokoníthatóak, melyek Telemann korában a házimuzsikálás kedvelt repertoárjának részét alkották.

Az elõadómûvész és tanár nyilván naponta rákényszerül arra, hogy egy-egy mûfaj vagy stílus bemutatásakor a mit megtalálása mellett a legalább annyira fontos hogyan kérdésére is választ adjon. Pál Diana szerkesztõi munkáján jól érezhetõ: nem elégedett meg azzal, hogy a szívének oly kedves korszakot mûfajilag egynemûen mutassa be, sokkal inkább arra törekedett, hogy a 17–18. század német barokk orgonazenéjét hitelesen és méltón megelevenítse e kor halhatatlan szerzõi és mûveik lebilincselõ gazdagsága által.

Iványi-Papp Monika


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Új nap – új kegyelem
Élõ víz
A végtelen forrás
Hogy is állunk a mártíromsággal?
Heti útravaló
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Kiemelt partneregyházi kapcsolat
Lelkésziktatás a „vizek városában”
Százéves „anya”
Adventi beszélgetés
Egyedülálló anyák találkozója
Keresztutak
Középpontban a Szentírás
Mi kell a nemzet lelki gyógyulásához?
Hanuka ünnepe
Brenner János-emlékév
Antiszemitizmussal vádolják Jimmy Cartert
Egyházi vezetõk tanácskozása Brüsszelben
Sólyom László: Európa az elitek projektje
Szociális kerekasztal
Evangélikusok
Megajándékozó ünnep
Nyomdász lett, de lelkész maradt
Az egyház veteményeskertje
„Boldogok a kicsinyek”
Orvosprofesszor és csillagász
Bocskai emlékezete
Dr. Magdó János, Csángóföld istápolója
e-világ
Naphimnusz az anyag nyelvén
Keresztény szemmel
Romok – és mégis karácsony
Az üzenet
Hószakadás
Angyalbõrben
A karácsony(fa) környéke
Másokért
Boldog karácsonyt!
A hét témája
Anyanyelv
A pletyka
Nyitott ön már saját magának ajtót?
Különös tolmácsolás
Menekülési út
Közlemények, nyilatkozatok
„Az evangélikus egyházak közösségében élõ testvéreimnek széles e világon”
A közelmúlt krónikája
Százéves az Üllõi úti országos székház
Evangélikus kövek a Móri-árokban
Presbiteréknél vendégségben
A legégetõbb szegénység
Akiknél a jószolgálat egész éves program
Luther és Zwingli kollokviuma
Luther hitbõl fakadó humora
Szellemesség és tanúság
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Német orgonamuzsika
Fekete zene – fehér füleknek
Szabadítót mondani
Anya és leánya karácsonyi kiállítása
Médiamunkások adventje
Búcsúzik az Angliai Magyar Tükör
Közszolgálatban
Copfok
Jézus Írországban született!
Élõ betlehem az iskolaudvaron
Függõségtõl függetlenül
„Hütünket meg tudjuk böcsülni”
Diós rácsos
A vasárnap igéje
„Örüljetek az Úrban mindenkor! Ismét mondom: örüljetek”
Változás és Örökkévaló
Aki fényesebb a betlehemi csillagnál
Az igazi békesség
Elfelejtett álmaink
Nyugodt erõ
Az új esztendõ zarándokai
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Egy anya és a lánya
Szószóró
Ki szeret engem?
Cantate
In dulci jubilo – karácsonyi énekeink
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 52 Német orgonamuzsika

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster