EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 52 - Német orgonamuzsika

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

Német orgonamuzsika

Pál Diana új CD-je

A 17–18. századi német orgonazene változatos területeire kalauzolja el a hallgatót Pál Diana orgonaművész karácsonyra megjelent hangfelvételével. A művész 2001 óta a békásmegyeri evangélikus templom orgonistája. Hangszerének kitűnő ismerőjeként a CD-felvételen a német birodalom billentyűszenéjének különböző stílusú műveiből válogatott. Dietrich Buxtehude és Johann Sebastian Bach liturgikus használatra szánt művei a protestáns egyházzenéből adnak ízelítőt, Johann Pachelbel, Georg Philipp Telemann és Carl Philipp Emanuel Bach szabad kompozícióiban pedig a kor német, itáliai és francia játékstílusát ismerhetjük meg. E zeneszerzőket egyetlen szálként az köti össze, hogy Johann Sebastian Bachot mindegyikükhöz érzékeny kapcsolat fűzte.

A nagy példakép, Dietrich Buxtehude (1637 k.–1707), az északnémet iskola kiemelkedő képviselője a lübecki Mária-templom orgonistájaként Bachhal akár sógorságba is kerülhetett volna. Johann Pachelbel még eisenachi szolgálata idején, 1677-ben kötött meleg barátságot a városi muzsikus Ambrosius Bachhal, Johann Sebastian apjával. Mind Buxtehude, mind Pachelbel jelentős szerepet játszik Bach tanulóéveiben, kettejük csodált művészete mintaként szolgált számára, ami nyomon követhető a könyvtárából előkerült egy kisebb és két nagyobb kéziratos billentyűsmuzsika-gyűjteményből is. Telemann (1681–1767) Johann Sebastian Bachhal szoros személyes kapcsolatot ápolt, így lett Bach második fiának keresztapja. A keresztfiú – egyben a leghíresebb Bach fiú –, Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788) lépett Telemann örökébe halála után Hamburg öt főtemplomának zeneigazgatójaként és a Gymnasium Johanneum kántoraként.

Buxtehude művei az előadóművész kedvenc repertoárdarabjai közé tartoznak. Ez kihallatszik a g-moll prelúdium és fúga (BuxWV 163) finom és pregnáns megszólaltatásából, a szeszélyes futamok és a szigorú imitáció váltakozásának művészi kezeléséből. Az Ein’ feste Burg ist unser Gott (BuxWV 184) lutheránus gyülekezeti ének feldolgozása az előadó markáns regisztrációjával, az ornamentika tiszta és világos megformálásával lesz egyedivé. Pachelbel (1653–1706) Hexachordum Apollinis című ciklusa Apolló hathúrú lantját idéző, billentyűs hangszerre írt világi variációk gyűjteménye. Az Aria quarta tételeinek füzére az orgona változatos hangszín-kombinációi révén válik plasztikussá. Pál Diana az itáliai és francia játékstílust kombináló Pičce d’Orgue (BWV 572) című Bach-műnek a Johann Gottfried Walthertől fennmaradt változatát játszsza, melyet a felvételen különösen áttetsző színezetű regisztrálással hallhatunk. Bach Weimarban írott darabjai átdolgozásának eredményeképpen született meg a Lipcsei gyűjtemény, mely tizennyolc korálelőjátékot tartalmaz (BWV 651–668). A lemezen az I. gregorián mise Gloria tételéből német nyelvű korálénekké váló Allein Gott in der Höh’ sei Ehr (BWV 663) G-dúrban írott feldolgozása hallható.

A békásmegyeri evangélikus templom öt éve felavatott Aquincum orgonájának különlegessége s egyben újabb kapcsolódás Bachhoz, hogy hangolásánál egy régi temperatúrát, vagyis hangolási szisztémát vettek alapul, amelyet a német teoretikus és Bach-tanítvány Johann Philipp Kirnberger dolgozott ki. Ő Anna Amália hercegnőnek, Nagy Frigyes porosz király nővérének volt a tanára, akinek C. P. E. Bach is ajánlotta Szonáták (Wq 70) című kötetét. A kora klasszikára jellemző „tutti” és „szóló” karakterek váltakozása finom eleganciával szólal meg a művész előadásában. Telemann Fantáziáiból hármat hallhatunk a lemezen. E könnyed hangvételű, invenciózus művek Bach kétszólamú invencióival rokoníthatóak, melyek Telemann korában a házimuzsikálás kedvelt repertoárjának részét alkották.

Az előadóművész és tanár nyilván naponta rákényszerül arra, hogy egy-egy műfaj vagy stílus bemutatásakor a mit megtalálása mellett a legalább annyira fontos hogyan kérdésére is választ adjon. Pál Diana szerkesztői munkáján jól érezhető: nem elégedett meg azzal, hogy a szívének oly kedves korszakot műfajilag egyneműen mutassa be, sokkal inkább arra törekedett, hogy a 17–18. század német barokk orgonazenéjét hitelesen és méltón megelevenítse e kor halhatatlan szerzői és műveik lebilincselő gazdagsága által.

Iványi-Papp Monika


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Új nap – új kegyelem
Élő víz
A végtelen forrás
Hogy is állunk a mártíromsággal?
Heti útravaló
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Kiemelt partneregyházi kapcsolat
Lelkésziktatás a „vizek városában”
Százéves „anya”
Adventi beszélgetés
Egyedülálló anyák találkozója
Keresztutak
Középpontban a Szentírás
Mi kell a nemzet lelki gyógyulásához?
Hanuka ünnepe
Brenner János-emlékév
Antiszemitizmussal vádolják Jimmy Cartert
Egyházi vezetők tanácskozása Brüsszelben
Sólyom László: Európa az elitek projektje
Szociális kerekasztal
Evangélikusok
Megajándékozó ünnep
Nyomdász lett, de lelkész maradt
Az egyház veteményeskertje
„Boldogok a kicsinyek”
Orvosprofesszor és csillagász
Bocskai emlékezete
Dr. Magdó János, Csángóföld istápolója
e-világ
Naphimnusz az anyag nyelvén
Keresztény szemmel
Romok – és mégis karácsony
Az üzenet
Hószakadás
Angyalbőrben
A karácsony(fa) környéke
Másokért
Boldog karácsonyt!
A hét témája
Anyanyelv
A pletyka
Nyitott ön már saját magának ajtót?
Különös tolmácsolás
Menekülési út
Közlemények, nyilatkozatok
„Az evangélikus egyházak közösségében élő testvéreimnek széles e világon”
A közelmúlt krónikája
Százéves az Üllői úti országos székház
Evangélikus kövek a Móri-árokban
Presbiteréknél vendégségben
A legégetőbb szegénység
Akiknél a jószolgálat egész éves program
Luther és Zwingli kollokviuma
Luther hitből fakadó humora
Szellemesség és tanúság
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Német orgonamuzsika
Fekete zene – fehér füleknek
Szabadítót mondani
Anya és leánya karácsonyi kiállítása
Médiamunkások adventje
Búcsúzik az Angliai Magyar Tükör
Közszolgálatban
Copfok
Jézus Írországban született!
Élő betlehem az iskolaudvaron
Függőségtől függetlenül
„Hütünket meg tudjuk böcsülni”
Diós rácsos
A vasárnap igéje
„Örüljetek az Úrban mindenkor! Ismét mondom: örüljetek”
Változás és Örökkévaló
Aki fényesebb a betlehemi csillagnál
Az igazi békesség
Elfelejtett álmaink
Nyugodt erő
Az új esztendő zarándokai
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Egy anya és a lánya
Szószóró
Ki szeret engem?
Cantate
In dulci jubilo – karácsonyi énekeink
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 52 Német orgonamuzsika

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster