EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 52 - Orvosprofesszor és csillagász

Evangélikusok

Hozzászólás a cikkhez

Orvosprofesszor és csillagász

Jeszenszky (Jessenius) János emlékezete

Az Evangélikus Hittudományi Egyetem és a Károli Gáspár Református Egyetem közös intézményeként, természettudósok, valamint protestáns teológusok és lelkészek együttműködésével a 2004. esztendőben jött létre a Tudomány és Hit Jesenius Központ azzal a céllal, hogy az érdeklődők számára fórumot biztosítson a tudományok és a teológia, a hit és az értelem kapcsolatáról történő együtt gondolkodásra. Az alábbiakban a központ névadójára, a humanista orvosprofesszorra, Jeszenszky (Jessenius) Jánosra emlékezünk születésének 440. évfordulója alkalmából, felelevenítve működésének kevésbé ismert, de igen jelentős asztronómiai vonatkozásait.

A Jeszenszky család a felvidéki Turóc vármegye legősibb nemesi családjainak egyike. A família legtávolabbi ismert felmenője Mágya volt, akinek fia, Mihály IV. Béla, V. István és IV. László király ideje alatt „jeles hadi szolgálatokat tett a királynak és hazájának”. Mihály és testvérei 1274-ben IV. Lászlótól nyertek adománylevelet Jeszen (később Nagyjeszen; ma Turčianske Jaseno – Turócjeszen – része, Szlovákia) földjére. Innen ered a család neve is, amelynek Jeszenszky formában történő írásmódjával 1495-től találkozhatunk először.

Jeszenszky János édesapját, a már Luther tanításait követő Boldizsárt az 1541-ben Budát elfoglaló török további terjeszkedésének rémképe vezérelte fivérével, Lőrinccel együtt a sziléziai Boroszlóba (Breslau, ma Wroclaw, Lengyelország), ahol Menyhárt testvérük élt, és ahová valószínűleg a család anyai ágon is kapcsolódott. A szintén evangélikus János 1566. december 27-én született Boldizsár és Schüller Márta gyermekeként.

A középiskolát szülővárosában végezte, majd Wittenbergben (a kor szokásainak megfelelően ekkortól latinosan, Jesseniusként használta nevét), Lipcsében, Rómában és Padovában járt egyetemre. Orvosi működését szülővárosában kezdte meg, majd a Drezdában székelő lutheránus szász fejedelem udvari orvosa lett. 1594-től dolgozott a wittenbergi evangélikus egyetem anatómiai és sebészeti tanszékének professzoraként. Ebben az esztendőben vette feleségül az előkelő családból származó Fels Máriát.

Szakmai nagyságát jelzi, hogy híre Bécsbe is eljutott, és II. Rudolf császár (és magyar király) a prágai egyetemre hívta meg, illetve udvari orvosnak nevezte ki; megbízatásait II. Mátyás uralkodása alatt is megtartotta. A császár orvosaként később Bécsbe költözött, majd felesége halála után visszatért Prága városába, ahol 1617-ben az egyetem rektora lett. Amellett, hogy az orvostudományt kora legmagasabb szakmai nívóján művelte, igen alapos teológiai műveltséggel is rendelkezett: írásaiban foglakozott Isten mibenlétével, az apostolok jelentőségével, az úrvacsora kérdéskörével, valamint a katolikus–protestáns ellentétek okaival. Fontos megemlíteni azt is, hogy egész élete során mindig magyar nemesnek vallotta magát.

Jeszenszky János munkásságának csillagászati vonatkozásai közül első helyen kell megemlíteni azokat a kapcsolatokat, amelyeket a korszak vezető, a modern csillagászatot megteremtő asztronómusaival ápolt. Itáliában személyesen is megismerkedett Giordano Brunóval (1548–1600), az Európát bejáró olasz filozófussal, domonkos szerzetessel, aki a világ végtelenségét és számtalan világ létezését hirdette, megállapította, hogy a Föld nem tekinthető a világegyetem középpontjának, valamint feltételezte, hogy vannak más lakott égitestek is.

Barátja volt Tycho Brahe (1546–1601) evangélikus dán csillagász, kanonok, aki a dán király jóvoltából kiválóan felszerelt obszervatóriumot hozott létre, szupernóvát figyelt meg, egyedülálló észlelési anyagot gyűjtött össze, utóbb II. Rudolf udvari csillagászaként működött Prágában. Brahe temetésén, 1601-ben Jeszenszky mondta a gyászbeszédet, mely még abban az esztendőben nyomtatott formában is napvilágot látott Tycho Brahe életéről és haláláról címmel. Beszédében és írásában Jeszenszky megemlíti Brahe halálának körülményeit, részletesen ismerteti életrajzát, és alaposan bemutatja korszakalkotó csillagászati munkásságát.

Közeli kapcsolatban állt, személyes jó viszonyt ápolt, és állandó levelezést folytatott Brahe hivatali utódjával, Johannes Kepler (1571–1630) lutheránus német csillagásszal (Keplerről az Evangélikus Élet 2004/46. számában olvashattunk részletesen), aki kezdetben asztrológiai jóslataival vált híressé, később Tycho Brahe segédjeként, majd utódjaként működött Prágában, és kidolgozta a bolygók mozgására vonatkozó – a középiskolákban ma is tanított – három legalapvetőbb törvényszerűséget.

Jeszenszky mind Brahéval, mind Keplerrel szenvedélyes vitákat folytatott Kopernikusz napközéppontú világrendszeréről, melyet jól ismert és részben helyesnek tartott, illetve jelentős hatással voltak rá Kepler naprendszerbeli mozgásokra vonatkozó megállapításai is. Kepler Jeszenszkynek a szemlencsére vonatkozó vizsgálatai, illetve a nyilvános boncolásain látottak alapján dolgozta ki a lencsék fénytörésére vonatkozó elképzelését, mely később a csillagászati távcsövek építésében is igen fontos szerepet játszott. Egyetemi rektorként Jeszenszky jelentős erőfeszítéseket tett azért, hogy az akkor Linzben tartózkodó Keplert visszacsábítsa Prágába.

Asztronómiai elképzeléseit két írásművében is kifejtette. A wittenbergi egyetemen 1599-ben általa elnökölt, illetve nagy valószínűséggel általa is írt Daniel Sennert-féle disputációban (A természetben megnyilvánuló szimpátiáról és antipátiáról) megállapítja, hogy a szimpátia és antipátia a dolgokban – így az égitestekben is – megnyilvánuló kvalitás. Napjaink tudományával nehezen összhangba hozható módon kijelenti továbbá, hogy a bolygók befolyást gyakorolnak a Földre, az állócsillagok viszont végtelen számuk miatt nem rendelkeznek ilyen hatással. Jelentős filozófiai művében, a Wittenbergben 1593-ban kiadott, címében a híres perzsa mágusra utaló (Zarathusztra: Az új, rövid és igaz egyetemes filozófiáról) könyvében a világ „működésével” kapcsolatosan azt írja, hogy a Föld mozog, az ég áll, és megállapítja, hogy a csillagok Napunkhoz hasonlóak – ez azóta ténylegesen beigazolódott –, anyaguk pedig igen kis sűrűségű. Ez utóbbi részben szintén helyes megállapítás; megfogalmazása Jeszenszky korában igen előremutatónak számított.

1618-ban családi és egyetemi kapcsolódásai révén, politikai elkötelezettsége, illetve a reformáció–ellenreformáció küzdelmének szereplőjeként részesévé vált a cseh rendek Habsburg-ellenes szervezkedésének. Követként Magyarországon, Pozsonyban járt, amiért Bécsben börtönbe vetették. Később részt vett a besztercebányai magyar országgyűlésen, Bethlen Gáborral tárgyalt Erdélyben, majd a csehek számára gyászos kimenetelű fehér-hegyi csata után sorsa megpecsételődött. 1621. június 21-én felségárulás vétsége miatt a prágai piactéren bestiális módon kivégezték: nyelvét kivágták, fejét vették, felnégyelték; fejét és testének egy darabját elrettentésül közszemlére bocsátották.

Rezsabek Nándor


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Új nap – új kegyelem
Élő víz
A végtelen forrás
Hogy is állunk a mártíromsággal?
Heti útravaló
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Kiemelt partneregyházi kapcsolat
Lelkésziktatás a „vizek városában”
Százéves „anya”
Adventi beszélgetés
Egyedülálló anyák találkozója
Keresztutak
Középpontban a Szentírás
Mi kell a nemzet lelki gyógyulásához?
Hanuka ünnepe
Brenner János-emlékév
Antiszemitizmussal vádolják Jimmy Cartert
Egyházi vezetők tanácskozása Brüsszelben
Sólyom László: Európa az elitek projektje
Szociális kerekasztal
Evangélikusok
Megajándékozó ünnep
Nyomdász lett, de lelkész maradt
Az egyház veteményeskertje
„Boldogok a kicsinyek”
Orvosprofesszor és csillagász
Bocskai emlékezete
Dr. Magdó János, Csángóföld istápolója
e-világ
Naphimnusz az anyag nyelvén
Keresztény szemmel
Romok – és mégis karácsony
Az üzenet
Hószakadás
Angyalbőrben
A karácsony(fa) környéke
Másokért
Boldog karácsonyt!
A hét témája
Anyanyelv
A pletyka
Nyitott ön már saját magának ajtót?
Különös tolmácsolás
Menekülési út
Közlemények, nyilatkozatok
„Az evangélikus egyházak közösségében élő testvéreimnek széles e világon”
A közelmúlt krónikája
Százéves az Üllői úti országos székház
Evangélikus kövek a Móri-árokban
Presbiteréknél vendégségben
A legégetőbb szegénység
Akiknél a jószolgálat egész éves program
Luther és Zwingli kollokviuma
Luther hitből fakadó humora
Szellemesség és tanúság
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Német orgonamuzsika
Fekete zene – fehér füleknek
Szabadítót mondani
Anya és leánya karácsonyi kiállítása
Médiamunkások adventje
Búcsúzik az Angliai Magyar Tükör
Közszolgálatban
Copfok
Jézus Írországban született!
Élő betlehem az iskolaudvaron
Függőségtől függetlenül
„Hütünket meg tudjuk böcsülni”
Diós rácsos
A vasárnap igéje
„Örüljetek az Úrban mindenkor! Ismét mondom: örüljetek”
Változás és Örökkévaló
Aki fényesebb a betlehemi csillagnál
Az igazi békesség
Elfelejtett álmaink
Nyugodt erő
Az új esztendő zarándokai
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Egy anya és a lánya
Szószóró
Ki szeret engem?
Cantate
In dulci jubilo – karácsonyi énekeink
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 52 Orvosprofesszor és csillagász

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster