EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 33 - Oxfordi hatástörténet

Keresztény szemmel

Hozzászólás a cikkhez

Oxfordi hatástörténet

E cikk nem arról fog szólni, amire címe alapján az első látásra gondolunk. Szólhatna természetesen arról a hatásról is, amelyet ez a méltán híres angol egyetemi város – az angolszász tudományos élet fellegvára – minden magyar turistára gyakorol. Szólhatna arról a hatásról és kisugárzásról is, amelyet az itt élt és szolgált keresztények jelentettek a világnak: eszünkbe juthat például az egyik oxfordi college-ban tanult bibliafordító, William Tyndale (1484–1536; róla lásd: id. Hafenscher Károly: Két hiánypótló publikáció, Evangélikus Élet, 2006/6.; Pátkai Róbert: Adalék az angliai evangélikusság történetéhez, Evangélikus Élet, 2006/42.). Szólhatna arról a hatásról és kisugárzásról is, amelyet az itt élt és szolgált keresztények jelentettek a világnak: elég, ha például a rekatolizáló Véres Mária uralkodása alatt (1553–1558) Oxfordban nyilvánosan elégetett Thomas Cranmer érsekre (1489– 1556) és a reformátor mártírtársaira (Ridley, Latimer) gondolunk. Szólhatna a 18. századi lelki megújulásról, arról, hogy a metodizmus atyjai, John Wesley (1703– 1791) és Charles Wesley (1707–1788) itt diákoskodtak, és alakították meg a „szentek klubját” („holy club”).

Szólhatna továbbá a John Henry Newman (1801–1890) nevével fémjelzett „Oxford-mozgalomról”, amelyik a 19. századra ellaposodó anglikán kereszténységet akarta felrázni. Szólhatna a cikk a Gyűrűk ura és a Narnia sorozat immár idehaza is népszerűvé tudós szerzőiről: J. R. R. Tolkienről (1893–1972) és C. S. Lewisról (1898–1963), akik az angol irodalom népszerű oxfordi professzorai, hitvalló keresztények és életre szóló barátok voltak; arról, hogy hetente az Oxford egyik főutcáján lévő Eagle and the Child (A Sas és a Gyerek) nevű fogadóban pipafüstös borozgatás közben adták elő egymásnak újabb és újabb mitologikus történeteiket, és itt vitatták meg személyes hitük kérdéseit is. Végezetül szólhatna a 2007 augusztusában itt zajló izgalmas kulturális eseményekről, például az oxfordi várban esténként bemutatott Shakespeare-darabokról és a legújabbról: az Oxfordi passiójátékról, amelyet Lizzie Hopley írt egy oxfordi jezsuita, Nicholas King legújabb bibliafordítását felhasználva…

Nem. A cikkben nem ezeknek a hatásoknak a történetéről lesz szó, hanem arról a hatástörténetről, amelyet néhány éve a bibliatudomány egyik legígéretesebb ágának tartanak.

Lapunk 2003/12. számában Bácskai Károly számolt be arról a konferenciáról, amelyet az akkor nyugalomba vonuló berni Újszövetség-kutató professzor, Ulrich Luz tiszteletére rendeztek. (Luz három könyve, köztük az igen olvasott Evangélium és hatástörténet a Hermeneutikai Füzetek sorozatában jelent meg.) A berni konferencia óta a – szintén oxfordi – Blackwell Kiadó egy szemléletében radikálisan új bibliakommentár-sorozatot indított, amely éppen az egyes bibliai könyvek által gyakorolt teológiai, művészi, irodalmi hatást kívánja bemutatni. A berni konferenciáról is ismert oxfordi professzor, Christopher Rowland egy Judith Kovács nevű társszerzővel például a Jelenések könyvéről állított össze kommentárt ebben a sorozatban.

Oxford egyik kollégiuma, a St. Anne’s College több évtizede otthona a Vacation Term for Biblical Study (nyári bibliatanulmányi kurzus) elnevezésű nyári egyetemnek. Az 1903 óta működő kurzus évente hívja az érdeklődő lelkészeket és világiakat. Minden alkalommal neves oxfordi és angol előadókat hívnak meg, s az intenzív kurzusokon kívül a héber és a görög nyelvet is lehet tanulmányozni – minden szinten. Míg a huszadik század első évtizedeiben kizárólagosan a női hallgatóság számára szervezték a kurzusokat, a negyvenes évek vége óta mindenki számára nyitottak. Egy még ma is aktív tanárnő 1945 (!) óta folyamatosan oktatja a bibliai görög nyelvet, s a társaság jelenlegi elnöke, dr. Barbara Spensley is harminchét éve aktív.

A 2007. évi nyári egyetemnek ha nem is kizárólagos, de mindenképpen főszereplője a „hatástörténet”, a Biblia értelmezésének története volt. Nem kizárólagos, mert például John Muddiman professzor a Lukács evangéliumában található példázatokról tartott előadásokat, s minden második este vacsora után görög szövegolvasást tartott a jelenlevőknek.

A neves ószövetségkutató, John Rogerson tartotta a nyitóelőadást, amelyben az értelmezéstörténet jelentőségéről szólt, arról, hogy miért is vált ez a sokáig elhanyagolt terület napjaink egyik legizgalmasabb irányzatává.

Susan Gillingham professzor asszony a Zsoltárok könyvének hatástörténetéről szólt délelőtti előadásaiban. Az elmúlt kétezer évben a zsoltárokat párhuzamosan olvasták, fordították és értelmezték zsidó és keresztény tudósok, sokszor egymással is élesen vitatkozva. A kereszténység ugyanis a zsoltárok nagy részét kezdettől fogva Krisztusra vonatkoztatta. Luther is közismerten „krisztocentrikusan” olvasta a zsoltárokat. Gillingham öttípusú befogadásról beszélt: 1. fordítások (és revíziók); 2. magyarázatok (kommentárok); 3. építő olvasmányok (erkölcsi és áhítatos könyvek); 4. liturgikus alkalmazások; 5. esztétikai (zenei, művészeti, költői) feldolgozások.

A hatástörténet tehát arról szól, hogy a bibliai szövegről, annak jelentéséről többet tudhatunk meg, ha a szöveg utóéletét követjük nyomon, mintsem a keletkezésre vonatkozó, sokszor spekulatív elméletekből. Amíg a keletkezéstörténet („prehistória”) inkább a régészeti és történettudományi érdeklődésű kutatók számára nélkülözhetetlen, addig a hatástörténet („poszthistória”) azt vizsgálja, hogy a régi szövegek miként keltek életre a későbbi korok közösségeiben a hívő olvasók által. Gerhard Ebeling mondta, hogy az igazi egyháztörténelem a Szentírás értelmezésének a története.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a bibliakutatásban milyen óriási paradigmaváltást jelent a hatástörténet jelentkezése. Az úgynevezett „prekritikai” korszak (patrisztika, középkor, reformáció) írásmagyarázatát a felvilágosodás óta az úgynevezett „kritikai” paradigma: a történetkritikai írásmagyarázat váltotta fel, amely a szövegeket úgymond „objektív”, laboratóriumi módszerekkel vizsgálta. A történettudomány vált tehát az „igazi”, meghatározó tudománnyá, amelyhez legfeljebb csatlakozhatott a teológia. A „posztkritikai” hatástörténet azonban tudatosan olvasóbarát: a szövegekre nem halott és semleges „dokumentumként”, hanem élő „monumentumként” tekint, amelyek különböző korokban, különféle embereknek különféle módokon szóltak, de szóltak, mert Isten Szentlelke ihlette őket. Szóltak továbbá azért is, mert olvasóik is a Lélek által megérintett emberek.

Tehát a Lélek az, aki „olvas” (ezt mondta Luther is!); a bennem lévő Lélek siet segítségemre a megértéshez (vö. Ulrich Körtner: Az ihletett olvasó, Hermeneutikai Füzetek 19.). A mindenkori hívő olvasó tehát „rekreálja”, újra életre kelti a szöveget. Amíg a történetkritikai megközelítés haszontalan és fölösleges időtöltésnek tekintette az egyházatyák és a reformátorok írásmagyarázatának tanulmányozását, addig a posztkritikai hatástörténet rehabilitálja és újra izgalmas olvasmánnyá avatja őket.

A hatástörténet, mint ezt 2003-ban Bernben is tapasztalhattuk, igazi ökumenikus kutatási módszer: a Szentírás egyes iratai különböző korokban különféle keresztény közösségekben keltek életre. A kétezer év egyháztörténete olyan, mint egy korokon átívelő nagy kórus, amelyhez mi is csatlakozhatunk, ha nyitott szívvel hallgatjuk a hitben előttünk jártak – Tyndale, Cranmer, a Wesley testvérek, Newman kardinális, Tolkien, Lewis, az Oxfordi passiójáték mai szereplőinek – tanúságtételét. De nemcsak hallgatjuk, hanem a régi partitúrát (a Szentírást) kezünkben tartva a magunk helyén velük együtt mi is zengjük a Bárány énekét. Az „oxfordi hatás” 2007 nyarán így válik mégiscsak a tudományos hatástörténet részévé.

Fabiny Tibor (ifj.)


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Egyet tudok…
Tisztázd életed mozgatórugóit!
Heti útravaló
Heti útravaló
Üdvösség
Egyházunk egy-két hete
Lelkészszentelés Irsán…
…és Kondoroson
Hosszú távú befektetés
Kit vinnél fel a bárkára?
Keresztutak
Szentkirályok találkozója
Tanulmányút – kultúrák határán
Felvidéki mozaikdarabkák
Útra fel!
Templomtoronyból loptak harangot Oroszlányban
Országunk titkos ereje
Kolostorba vonuló menedzserek
Jézus-folt 300 ezerért
Drákói büntetések a hittérítőknek
Az osztrák fiatalok kétharmada hisz Istenben, de nem jár templomba
Tolerancia és humor Csángliában
Az ígért vicc
Szüzességigyűrű-tilalom
Evangélikusok
Tordától a zéró toleranciáig
Otthon idegenben
Hármas lelkészportré
„Nem fáradtam meg”
„Beletaposlak a domonyi sárba…”
„Lelkésznek lenni a legszebb, de a legnehezebb feladat”
„Szeretném, ha a zenémmel segíthetnék is, nemcsak örömöt szereznék”
Hetvenedik házassági évforduló Érden
e-világ
Kelenföldi honlapcsokor
Keresztény szemmel
Szoborcsoport és élőkép
Oxfordi hatástörténet
„Evangélikus harangtorony”
Hogyan tudjuk kivívni mások tiszteletét?
A hét témája
Koronaőr és egyetemes felügyelő
Akik a Szent Koronát védelmezik
Ünnepi profit
Műemlék templomaink nyomában
Értékvédelem
Szirák
Izmény
Nemeskér
Nyíregyháza
Hidas
Szarvas-Ótemplom
Pilis
Vadosfa
Testvérgyülekezetek Magyarországon
Budahegyvidék és Dunakeszi
Pesterzsébet és Iklad
Budapest-Deák tér és Csákvár
Segítő kezet nyújtani
Adni jó
Porrogszentkirály és Budapest-Rákospalota
Nyíregyháza-Kertváros és Fancsal
Vanyarc és Kispest
Közlemények, nyilatkozatok
A püspöki tanács állásfoglalása
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Keskeny Út a Félszigeten
Normális fiatalokként jelen lenni
Mesterséges égbolt alatt
Bemutatkozik a Nyírszőlősi Evangélikus Egyházközség
Kukoricatallér
A vasárnap igéje
Pont. De új mondat kezdődik!
Új szövetség szolgái
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Ige+hirdető
Tartalom és forma egysége – az igehirdetés stílusa
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2007 33 Oxfordi hatástörténet

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster