Nagyszombat
Nagyszombat
Ezek után pedig kérte Pilátust az arimatiai József (aki a Jézus tanítványa volt, de csak titokban, a zsidóktól való félelem miatt), hogy levehesse a Jézus testét. És megengedte Pilátus. Elment azért és levette Jézus testét. Eljött pedig Nikodémosz is (aki éjszaka ment először Jézushoz), hozván mirhából és áloéból való kenetet, mintegy száz fontot … János 19, 38.39.
Kétszer is hangsúlyozza, hogy a “testét”. A prédikátor könyve 12,9-ben olvassuk, hogy a lélek visszatér alkotójához, aki adta. Talán Jézus zsidó barátai is hittek abban, hogy csak test az, amit eltemetnek. Porból vétettél, porrá kell lenned – mondja Isten Ádámnak. Van valami végérvényes a halálban. A temetési szertartás is ezt sugallja. Így is mondjuk: Végső búcsú. A temetés a szeretet cselekedete. Ezt fejezi ki a sok drága kenet, amit Jézus iránti tiszteletből visznek. Hol vannak a tanítványok? Hol van Mária? Sietősen történik minden. Nem szólnak senkinek. Talán azért mennek az asszonyok a hét első napján majd a sírhoz, hogy pótolják, amit ekkor elmulasztottak. Sietni kell. Péntek van, de alkonyatkor beáll a szombat. A nagy ünnep, a Páska szombatja. Azután már semmit sem lehet tenni, a törvény szerint. Mert mindent a törvény határoz meg Júdeában. Az Isten törvénye. Pontosabban, amit az írástudók annak tartanak. A vallási előírásoknál azonban van egy nagyobb törvény, ami Isten természetéből fakad. Az áldozat törvénye. Az áldozat pedig végbement – nem jelképesen, mint ahogy a páskabárányt az ünnepen leölték – hanem valóságosan, amikor az Isten Báránya életét adta a világ életéért. Életet életért. Halál helyett halál. Meg kell-e halnod, ha valaki meghal helyetted? Porból vétettél, de nem kell porrá lenned – hirdeti Jézus áldozata. Páska – peszach – annyit jelent: Elkerülés. Az egyiptomi tíz csapás közt a végső rettenet az elsőszülöttek halála. Ahol azonban a Pusztító ott látta egy bárány vérét az ajtófán, oda nem ment be, azt a házat elkerülte. A keresztfán az embervilág lett megjelölve Jézus vérével. Minden már megszületett és minden még meg nem született ember. S mert Jézus életét adta a világ életéért, a halál nem formálhat jogot senkire. Fizikailag csak azért halunk meg, mert van földi test és van mennyei test. (1Korinthus 15,40). Isten pedig nekünk mennyei testet akar adni. A régi elnyűtt ruha helyett olyat, ami soha nem szakad el. Jézus áldozata akkor is érvényes volna, ha senki sem hinne benne. Nekünk azonban fontos a hit. Hit által lesz ugyanis az enyém és a tiéd Jézus halálának gyümölcse. Mert Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, annak örök élete legyen. János 3,16. Abba a sírba, a mi halálunkat temette el Arimatiai József és Nikodémosz – bár ennek nem voltak tudatában. Szép énekünk így szól erről: Jézus, élte életemnek, halálomnak halála! Lelked értem te letetted mély ínségbe leszállva. A legrettentőbb kínokra, hogy én ne jussak poklokra. Soha én ezt nem tudom meghálálni Jézusom!
2020. ápr. 11.
|