Ne vígy minket kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól! Mt 6, 13.
Néhány gondolat a múlt vasárnapi igéhez:
Mt 6, 13. Ne vígy minket kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól!
Isten azért visz kísértésbe, mert meg akarja mutatni gyengeségünket és arra ösztönöz, hogy szívből imádkozzunk, különben nyilván elkárhozunk.
A kísértés bibliai szava (πειρασμόν) a modern görög nyelvben is megvan. Konkrétan azt jelenti: valakinek a házastársát elcsábítani.
A gyülekezet újszövetségi metaforával: Krisztus menyasszonya. A kísértésnek engedni tehát hűtlenség.
Senki sem engedne a kísértésnek, ha az nem volna vonzó.
A kísértés mindig a pillanatnyi haszon délibábjával kecsegtet.
Hit által tiltakozott Mózes, midőn felnövekedett, hogy a Faraó leánya fiának mondják. Inkább választván az Isten népével való együtt nyomorgást, mint a bűnnek ideig-óráig való gyönyörűségét. Egyiptom kincseinél nagyobb gazdagságnak tartván Krisztus gyalázatát, mert a megjutalmazásra tekintett. Zsid 11, 24-26. Az Efezus 6-ban a hit pajzsa a hívő fegyverzete. (A “hit pajzsa” tehát nem a hitet védi, hanem őt védi a hit :) - ha van hite.
Jakab apostol szerint: Teljes örömnek tartsátok, atyámfiai, mikor különféle kísértésekbe estek... Jk 1, 2.
Miért? “Vincit se vincit!” Győztes, aki önmagát legyőzi. Régen a kardforgatók ezerszer is megcsináltak egy mozdulatot, hogy begyakorolják. A bűnt is be lehet gyakorolni. Szokássá válhat. A bűn elleni harcot (óember elleni harcot) is be kell gyakorolni. Különben nem megy. Az első győzelmet követi a többi. Ha nincs első, több sincs.
Szabadíts meg a gonosztól! A “gonosz” itt nem a Sátánt jelenti. Ha azt akarta volna mondani Jézus, akkor meg is nevezte volna, mint ahogy máskor sem félt nevén nevezni. A gonosz itt általánosságban van.
- Lehet gonosz dolog, hogy bár valaki ellenállt a kísértésnek, de abba a gonoszságba esett, hogy másokat – akik elbuktak – megvetett. Ilyenek voltak a farizeusok. Ettől őrizz meg minket Mennyei Atyánk!
- Lehet, hogy valaki ellenállt a kísértésnek (mint pl. Jákób fia József) mégis gonoszok kezébe esett, mert ártatlanul vádolták, börtönbe vetették. Vonatkozik tehát ez a gonosz emberekre, akik azért gyűlölnek, mert “nem futtok velük együtt a kicsapongásnak ugyanabba az áradatába, szitkozódván” I.Pt 4,4. A világ nem szokott tapsikolni, ha ellenállunk a kísértésnek. Jó esetben bolondnak néznek. Rossz esetben meglincselnek érte.
Csepel, 2018. okt. 21.
|