Hatvanad vasárnap
Ugyanazon napon jöttek hozzá némelyek a farizeusok közül, mondván néki: Eredj ki és menj el innét: mert Heródes meg akar téged ölni. És mondta nékik: Elmenvén mondjátok meg annak a rókának: Ímé ördögöket űzök ki és gyógyítok ma és holnap, és harmadnapon elvégeztetem.Hanem nékem ma és holnap és azután úton kell lennem; mert nem lehetséges, hogy a próféta Jeruzsálemen kívül vesszen el. Jeruzsálem, Jeruzsálem, ki megölöd a prófétákat, és megkövezed azokat, akik hozzád küldettek, hányszor akartam egybegyűjteni a te fiaidat, miképpen a tyúk az ő kis csirkéit az ő szárnyai alá, és ti nem akartátok! Íme pusztán hagyatik néktek a ti házatok; és bizony mondom nektek, hogy nem láttok engem, míg el nem jön az idő, amikor ezt mondjátok: Áldott, a ki jön az Úrnak nevében! Lk 13,31-35.
Azt tudjuk, hogy Heródes Antipász nem feltétlenül akarta Jézus halálát. Csupán látni akarta, hogy valami csodát mutasson neki is. Ezért valószínű, hogy a farizeusok – akik amúgy Jézus vesztére törtek – össze akarták ugrasztani őt Heródessel, amikor rafinált módon annak gyilkos szándékát vitték hírül neki. A "róka" szót talán nem is Heródesre mondja Jézus, hanem arra a farizeusra, aki őt a királlyal összeugrasztani akarja. Jézus soha nem tett megjegyzést a hatalom gyakorlóira. Annál inkább a képmutató farizeusokra és írástudókra, akik más esetben is arra törekedtek, hogy őt a hatalom elleni lázadással tőrbe csalják. Így, az adópénz esetében is, melyről Jézus szavát ismerjük.
Megfeszítésekor is azzal vádolják, hogy a császár ellensége, ami nyilvánvaló hazugság – amint azt Pilátus ki is deríti. - Más okot azonban Jézus megölésére nem találtak.
Jézus egyértelművé teszi, hogy nem azért van úton, mert bárki elől menekülne, hanem mert végzi messiási küldetését. Ennek betetőzése lesz a halála, melyre a Szent Városban fog sor kerülni. A korábbi prófétákat is megölték ott, őt is meg fogják ölni. Tudatosan megy a halálba, mert ez az ő földi útjának célja. Így végeztetik el minden, amivel az Atya megbízta. Harmadnapon. Halála és feltámadása lesz az új kezdet Isten és az emberiség történetében. Vére az új szövetség vére, feltámadása hatalomátvétel, hogy ne a Gonosz uralkodjon többé a földön. Bár Jeruzsálem megöli a prófétákat, Jézus mégsem azért megy oda, hogy pusztává tegye. Bár azt érdemelné. Megy a bűnös városba, városhoz, hogy Isten szerelmi vallomását a vérével pecsételje meg. S - láss csodát - nem fogadják elutasítóan. Bevonulásakor talán el is hangzik a mondat: Áldott, aki jő az Úr nevében... Végül megölik, de nem Jeruzsálem öli meg, hanem a Gonosz befolyása alatt mesterkedő főpapok és a sátáni cinizmus megtestesítője; Pilátus. Milyen fura! A politika és a vallás összefog, hogy elpusztítsa Jézust, Isten föltétlen szeretetének kinyilatkoztatóját. Mintha ismétlődne a történelem során ez a dolog... :( Ám az Örökkévaló terve így is végbe megy – a gonosz(ok) keze által. Akaratlanul Isten eszközévé lesznek ők is a megváltásban. Milyen csodálatos!
Csepel, 2018. febr. 5.
|